Kundcase: Cramo
Cramo i Karleby fick hjälp att växa och hålla koll på sin ekonomi
Jag heter Lucas Grankulla och jobbar som VD på Ab Tomaskin Oy som för närvarande ansvarar för verksamheten för Cramo i Karleby. Det är jag som har huvudansvaret, men vi bygger upp företaget tillsammans med alla andra på företaget. 2019 köpte vi upp företaget Ab Tomaskin Oy som då ansvarade för verksamheten för Cramo i Jakobstad. Efter två år i Jakobstad kom ett erbjudande att ta över verksamheten för Cramo i Karleby. Vi nappade på erbjudandet men arbetsbördan blev snabbt för stor. Då valde vi att sälja verksamheten i Jakobstad för att satsa mer i Karleby, där vi såg en växande marknad. Själv har jag tagit en total vändning i karriären, jag har arbetade tidigare i andra branscher men har ett stort intresse för den här verksamheten.

Hur har Dobra hjälpt er?
Jag har själv ingen erfarenhet av bokföring, därför har det varit skönt att ha experter man kan kontakta även då det gäller enkla saker. Det är många saker man bör hålla koll på men vi har bra bokförare. Jag har lätt med att lära mig använda nya datorprogram, så att använda det program vi nu använder är lätt och Dobra hjälper till om man vill göra inställningar eller om det är något jag inte förstår. När det gäller att få ut data ur programmet brukar det ta endast en dag att få in månadsrapporten från Dobra efter att alla siffror är inne i systemet. Det har varit mycket bra för att hålla koll på lönsamheten för företaget snabbt efter månadens slut. Det som också varit en lättnad är att jag fått ställa frågor angående vilka lagar och regler som gäller för olika saker. Det har varit en lättnad för mig för att inte behöva tänka på sådana saker och jag har kunnat förlita mig på att allt sköts som det skall.
Hur var det att byta till Dobra?
SBytet till Dobra var mycket enkelt. Jag gav inloggningsuppgifter åt dem, och så fortsatte de där våra tidigare bokförare slutade. Hela processen har varit mycket enkelt och är det fortfarande, vilket är något jag uppskattar mycket. Hos Dobra har vi haft samma kontaktperson sedan start, medan man på många andra ställen kan ha flera bokförare på ett år. Jag förstår att det fungerar bättre i ett litet företag, men tycker att Dobra planerat bra så att kunden får bästa möjliga service. Hittills har jag bara positiva upplevelser av Dobra.
Hur har kommunikationen med Dobra varit?
Jag tycker kommunikationen med Dobra varit mycket bra. Om jag inte fått svar direkt har de kollat upp saken och meddelat oss senare. De har också informerat mig och gett råd i god tid om ändringar borde göras i bokföringen eller verksamheten. Det kan bland annat gälla saker som lönar sig att göra för att vi skall göra bästa möjliga resultat. Ett bra exempel på hur Dobra kontaktat oss av eget initiativ är om vi avvikit från det budgeterade resultatet i början av året. Då har Dobra meddelat oss i god tid att vi bör justera förskottsinnehållningen så att vi inte får en restskatt i slutet av året. De har också meddelat oss när det lönat sig att göra investeringar med mera. Det har varit mycket skönt så att jag kunnat fokusera på andra arbetsuppgifter istället.
Hur har det varit att samarbeta med Dobra?
Det har varit skönt att ha någon att diskutera saker med. Många gånger är man ensam i sin roll som chef i ett litet företag, där har Dobra haft en viktig roll så man haft någon att fundera med så man fått synvinklar på saker från annat perspektiv. Det är såklart jag som bär det slutgiltiga ansvaret som chef, men det är ändå viktigt att få idéer och fundera kring olika saker med någon annan än sig själv.
Jag är inte i behov av att mötas direkt ansikte mot ansikte. Därför har vi inte heller hållit så många möten på plats, däremot har vi hållit teams och telefonsamtal kontinuerligt. Det tycker jag varit smidigt eftersom det fungerat bra och vi sparat tid genom att inte behöva åka någonstans.
När bokföraren varit på semester så har vi fått infon i god tid när vår kontaktperson skall vara ledig och vem som är kontaktperson så länge. Själv tycker jag att det är viktigt att alla får ledigt, så bara kommunikationen sker tydligt och i god tid är det inget problem, vilket Dobra också skött mycket bra.
Om inget förändras kommer vi vara mycket nöjda kunder i framtiden, vi kan varmt rekommendera
Dobra
Solving hyrde in en utländsk arbetare och fick hjälp för att lösa arbetskraftsbristen
Dick Edström, Produktionschef på Solving

JRT Bygg fick branschkunskap från sina bokförare
Tommy Tupeli, VD på JRT Bygg

”Jag rekommenderar företag att testa!”
— Magnus Björkskog, Amada

Har du frågor?
Ta gärna kontakt om du har frågor. Sök en ledig tjänst eller lämna in en öppen ansökan.

Anna-Karin Snellman
Rekryteringschef
+358 50 350 0127
anna-karin.snellman@dobrafinland.fi