Monitor ERP

Vad är Monitor ERP?

Monitor ERP är som namnet säger i grunden ett ERP-system som är utformat för tillverkande företag. Monitor ERP har skapat ett system där största delen av de funktioner ett tillverkande företag behöver finns i ett system, vilket gör att de blivit populära bland sådana företag.

De moduler som finns i Monitor ERP är tillverkning, inköp, försäljning, lager, tidsrapportering och redovisning. Att ha bokföringen direkt integrerad i Monitor ERP erbjuder flera fördelar för användarna. Det är till exempel möjligt att följa upp projektkostnader och andra ekonomiska aspekter på ett noggrannare sätt. Detta minskar risken för felaktigheter och ger en mer effektiv och transparent process för hantering av företagets ekonomi. Dessutom är det smidigare att integrera modulerna så att de man i realtid får den data man behöver, vilket ger en bättre helhetsbild av företagets ekonomiska läge.

Monitor ERP

Löner och tidstämpling

I Monitor ERP finns det för tillfället ingen lönemodul. Det betyder att vi behöver ha ett annat program för att betala löner för monitor ERP kunder. Det har vi  löst genom att erbjuda våra kunder Netvisor, där kunden inte behöver göra något själv med programmet och en liten kostnad för lönprogrammet tillkommer på vår faktura. Om kunden har ett eget program de önskar använda för löneutbetalning så går det också bra.

Man kan själv välja mellan att stämpla timmarna i Monitor ERP eller i Netvisor. Båda programmen har sina för- och nackdelar. Genom att ha tidstämplingen i Monitor ERP kan du enkelt följa upp projektkostnader och integrera timmarna med de andra modulerna, medan i Netvisor så finns timmarna färdigt i det program de skall betalas i. För att underlätta att kunder använder Monitor ERP tidstämpling, så har vi skapat smidiga system / arbetssätt som gör att vi enkelt kan överföra timmar från Monitor ERP till Netvisor utan att göra något manuellt eller använda dyra tredjepartslösningar. När lönerna är betalda överför vi lika smidigt löneverifikaten till Monitor ERP från Netvisor.

Monitor ERP

Distansarbete i Monitor ERP

För närvarande är Monitor ERP inte tillgängligt som ett webbläsarbaserat system. Det innebär att i teorin måste vi vara på plats hos kunden för att utföra bokföringen. Det är dock inte praktiskt för oss med det antal Monitor-kunder vi har, så istället använder vi oss av ”remote desktops” för att ansluta till kunden. För att kunna nå kunden där de är, behöver de antingen:

1. En extern server som vi kan ansluta till.

2. En dator som enbart används för att vi ska kunna ansluta till den.

Fördelen med alternativ 1 är att det fungerar mycket smidigt och för stora företag är det också en säkerhetsfråga. Fördelen med alternativ 2 är att det är betydligt billigare än att skaffa en server. Det enda du behöver är en dator. Har ni en eget IT kontaktperson så kan ni kolla med dem vad det skulle kosta, och vilket alternativ de rekommenderar för just er. Har ni inte det, eller vill få rekommendation hur andra företag gått till väga kan ni ringa oss och fråga råd.

Monitor ERP

Bankintegration

Monitor ERP har för närvarande ingen egen integrationsmöjlighet med bankerna. Detta innebär att när vi som bokföringsföretag ska betala exempelvis inköpsfakturor eller löner, måste vi manuellt ladda ner en fil från Monitor som vi sedan laddar upp till banken och använder som grund för betalningarna. Detta kräver att kunden ger oss tillgång till deras bank.

Monitor har en egen bankintegration på gång, men det är ännu oklart när den kommer att lanseras. Eftersom kunder oftast inte vill ge externa användare tillgång till deras bank, kan vi lösa bankintegrationen med en tredjepartslösning. Integrationen kostar cirka 20–50 € per månad, och med den kan vi genomföra alla betalningar direkt i Monitor utan att behöva tillgång till kundens bank.

För att detta ska fungera behöver man en bankfullmakt och ett avtal med leverantören av tredjepartslösningen. Vi hjälper naturligtvis till med hela processen, så att ni endast behöver skriva under fullmakten.

Moduler i Monitor ERP

Fråga mer så hittar vi
tillsammans en lösning

FAQ

Ifall en kund redan bokför i Monitor ERP och byter till oss, så behöver vi endast skapa en lösning så vi slipper in på en server / dator hos kunden. 

Ifall en kund kontaktar oss som inte har bokföring i Monitor ERP sedan tidigare så behöver vi utöver att skapa en distanslösning också överföra tidigare bokföringsdata till Monitor ERP. I vanliga fall överförs ett års data till Monitor ERP och resterande data sparas separat på ett annat ställe. Om kunden vill kan vi även föra in flera års data till Monitor ERP, så att de ser historik längre tillbaka för jämförelse, men det tar mera tid. Själva överföringsprocessen sköter vi om, och vi har direkt kontakt med Monitor ERP ifall att det uppstår problem. Kunden behöver alltså inte delta i själva arbetet mera än att tillföra den data från tidigare år. Kunden behöver ändå räkna med att det tar ca 1 månad med att överföra allt. Själva arbetet tar inte så länge, men det är mycket väntan på att få uppgifter från andra håll.

Det går i princip att sköta all bokföring via Monitor ERP, det ända som inte finns för tillfället är en lönemodul.

Det är svårt att ge ett rakt svar på denna fråga, det är från fall till fall. Monitor ERP använder sig av Maventa, så om du sedan tidigare använder Maventa borde det nog gå. Kontakta oss så tar vi reda på det enskilt för ditt fall.