Cookie Preferences

We use cookies to provide a better user experience and personalised service. By consenting to the use of cookies, we can develop an even better service and will be able to provide content that is interesting to you. You are in control of your cookie preferences, and you may change them at any time. Read more about our cookies.

Skip to content

Referenssi – JRT Bygg

JRT Bygg sai toimialatuntemusta kirjanpitäjiltään

Olen Tommy Tupeli ja olen ollut mukana JRT Bygg yrityksen perustamisesta lähtien. Työskentelen toimitusjohtajana ja vastaan myös myynnistä ja muista hallinnollisista tehtävistä. JRT bygg on, kuten nimestä voi päätellä, rakennusyritys, joka on tähän asti työskennellyt paljon teollisuushalleissa ja suurissa asuintaloissa. Meitä on nyt kuusi työntekijää, ja monet ovat olleet mukana alusta lähtien.
Yrityksessä on tapahtunut paljon muutoksia sen perustamisesta lähtien, ja kirjanpidon osalta kaikki hoidetaan nyt sähköisesti.

Miten kirjanpito on muuttunut nykyään verrattuna aiempaan?

Kun olimme pienempi yritys, hoidimme kirjanpidon paperisesti, mutta nyt kaikki on sähköistä. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut hyvä ottaa käyttöön sähköinen kirjanpito aiemmin, vaikka se vaatiikin resursseja oppiakseen kaiken, mutta pitkällä tähtäimellä aikaa säästyy. Tärkeintä on, että säästetty aika kattaa ohjelman kustannukset. Minusta oli helppo oppia käyttämään sitä ohjelmaa, jota he käyttävät.

Nykyään säästämme paljon aikaa käyttämällä sähköistä järjestelmää liiketoimintamme seurantaan. Jotta sähköisestä kirjanpidosta saa eniten hyötyä, sinun täytyy ensin tietää, mitä tietoja haluat saada. Sen jälkeen sinun täytyy selvittää, miten voit saada haluamasi tiedot. Tässä vaiheessa Dobra on ollut avuksi ja selittänyt mahdollisuudet saada tietoja kirjanpitojärjestelmästä tarpeidemme mukaan. Lopuksi tarvitset seurantaa, jotta voit nähdä, onko projekti mennyt suunnitellusti. Tässäkin Dobra on ollut avuksi ja toiminut taloudellisena neuvonantajana selittäen numeroita meille. Jos haluat kysyä kysymyksiä, on paljon nopeampaa ja helpompaa etsiä asioita sähköisestä järjestelmästä kuin pitää kaikki kansioissa.

Miten suhtaudut kirjanpitäjän kanssa kommunikointiin?

Tähän asti kommunikointi on ollut erittäin hyvää. Kun esitämme oikeita kysymyksiä, olemme saaneet niihin vastaukset. Jos emme ole saaneet vastausta heti, joku Dobran tiimistä on tarkistanut asian ja ottanut meihin yhteyttä, kun heillä on vastaus. Dobra on myös omasta aloitteestaan ottanut yhteyttä, kun he ovat huomanneet, että jokin asia näyttää menevän väärään suuntaan tai jos jotain suositellaan muutettavaksi hyvissä ajoin, mikä on ollut erittäin arvostettavaa.

Pidän suorasta kommunikoinnista, jota Dobra osaa hyvin. Pidän myös siitä, että Dobra toimii paikallisesti. Tarvittaessa he ottavat vastaan asiakaskäyntejä ja voivat myös tulla asiakkaan luokse, jos asiakas niin haluaa. Joissakin tapauksissa olisi ollut hyödyllistä pitää säännöllisiä tapaamisia, mutta olen kokenut, että tarpeen mukaan toimiminen on toiminut erittäin hyvin meidän osaltamme. Vaikka Dobra on kasvava yritys, he ovat pystyneet säilyttämään henkilökohtaisen asiakaspalvelun korkealla tasolla.

Dobra on auttanut meitä paljon alan erityiskysymyksissä. Rakennamme paljon kiinteistö- ja asuntoyhtiömuodossa. Tällöin on paljon sääntöjä ja lakeja verotuksen osalta, joita meidän täytyy seurata. Dobra on osannut antaa meille neuvoja siitä, miten toimia oikein ja lainmukaisesti, mutta myös siitä, miten säästää eniten rahaa. Dobra on selvittänyt asioita verohallinnon kanssa tarvittaessa.
On erittäin kätevää ja helppoa, että kirjanpitäjä ja neuvonantaja ovat sama henkilö.

Kuinka helppoa oli siirtyä Dobran asiakkaaksi?

Ennen siirtymistä Dobraan käytimme samaa ohjelmaa, jota käytämme nyt, ja mielestäni siirtyminen Dobraan oli erittäin helppoa. Annoin Dobraan kirjautumistiedot järjestelmäämme, ja he jatkoivat
siitä, mihin edelliset kirjanpitäjät jäivät. Toki siinä on hieman työtä, kun paljon tietoa on edellisen kirjanpitäjän muistissa ja joitain asioita on kommunikoitu suullisesti, mutta tällaisia asioita voi tapahtua sisäisesti monissa yrityksissä, kun yhteyshenkilöt vaihtuvat. Meillä on ollut sama
yhteyshenkilö Dobralla alusta asti, ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä siitä.

Tärkeintä kirjanpitäjän valinnassa on saada vastinetta rahoilleen. Palvelu on tärkein tekijä, kunhan hinta on kohtuullinen. On vaikeaa saada hyvää palvelua halvimmalla hinnalla, mutta mielestäni Dobralla on erittäin hyvä palvelu ja kohtuullinen hinta. Toki muualta voi saada halvempaa hintaa tai hyvää palvelua, mutta Dobra on todella onnistunut yhdistämään nämä kaksi hyvin.

Mitä mieltä olette hinnoittelusta?

Dobran kanssa arvostamme sitä, että he tarjoavat kiinteän kustannuksen. Ymmärrämme, että kustannukset voivat vaihdella työmäärän mukaan, mutta pidämme siitä, että meillä on kiinteä hinta
niin kauan kuin mahdollista ilman yllättäviä kustannuksia. Meillä on ollut kiinteä kustannus toistaiseksi, ja jos jompikumpi osapuolista huomaa, että yritys on kasvanut niin, että hinnat eivät enää ole kestäviä, olemme käyneet uuden keskustelun ja saaneet uuden kiinteän hinnan toistaiseksi. Tällä tavoin tiedämme, mitä maksamme seuraavassa kuussa. En pidä siitä, että monet muut yritykset laskuttavat ylimääräistä puhelinkeskusteluista yms.

Voin suositella Dobraa muille, ja olemme erittäin tyytyväisiä tähän asti!

Onko sinulla kysymyksiä?

Ota rohkeasti yhteyttä jos sinulla on kysymuksiä. 
Hae avoin työpaikka tai jätä avoin hakemus.

Anna-Karin Snellman

Rekrytointipäällikkö
+358 50 350 0127
anna-karin.snellman@dobrafinland.fi