Henkilöstövuokraus

Helppoa,
nopeaa ja
riskitöntä

Henkilöstövuokraus

Henkilöstöpalvelu ja työvoiman vuokraus

Henkilöstön vuokraus tai henkilöstöpalvelu on palvelu, jossa henkilöstövuokrausyritys etsii ja palkkaa työntekijän asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja vuokraa henkilön asiakasyritykselle lyhyemmäksi tai pidemmäksi ajaksi. Asiakasyritys voi itse vaikuttaa siihen, millaista työntekijää he haluavat ja mistä työntekijä rekrytoidaan. Työvoiman vuokraamalla asiakasyritys vähentää riskiä sitoutua työntekijöihin, ja se on hyvä tapa täyttää työhuippuja tai kausiluonteista työtä. Työntekijän vuokraaminen voi myös olla tapa kokeilla työntekijöitä ja sitten siirtää heidät omiin työsuhteisiin, jos ollaan tyytyväisiä.

Henkilöstövuokraus

Miksi vuokratyövoimaa?

Minkälaisia työntekijöitä löydämme?

Kysy lisää, niin löydämme
yhdessä ratkaisun

Prosessi

1. Tilaus

Asiakas informoi meitä työtehtävistä ja työntekijän vaatimuksista, kuten alkuperästä, kielitaidosta, kokemuksesta ja pätevyydestä.

2. Haku

Luomme ja markkinoimme työpaikkailmoituksia, etsimme aktiivisesti eri kanavien kautta ja teemme yhteistyötä muiden yritysten kanssa nopeamman tuloksen saavuttamiseksi.

3. Karsinta

Haastattelemme ja varmistamme ehdokkaiden osaamisen sekä teemme referenssitarkistuksia tarkkaan valintaprosessin varmistamiseksi.

4. Esittely

Esittelemme asiakkaalle mielestämme tehtävään sopivia ehdokkaita ja lähetämme asiakkaalle CV:n sekä arviomme ehdokkaasta.

5. Soveltuvuus-arvioinnit

Jos asiakas haluaa pitää omat haastattelunsa, järjestämme toisen haastattelukierroksen ja tarvittaessa järjestämme soveltuvuustestejä.

6. Asiakas valitsee

Asiakas valitsee yhden tai useamman jäljellä olevista ehdokkaista, ja hyväksynnän jälkeen huolehdimme käytännön järjestelyistä, jotta työ voi alkaa oikeaan aikaan.

7. Toteutus

Asiakas vuokraa työntekijän Dobra:lta, ja me hoidamme hallinnolliset tehtävät. Kahdeksan kuukauden kuluttua asiakkaalla on mahdollisuus palkata työntekijä ilmaiseksi suoraan omaan yritykseensä.

Hinnoittelu

1. Asiakas saa tarjouksen kertoimella (1,5 – 2,0)

  • Tarjoukseen sisältyy yleensä:
    • Palkka
    • Lomapalkka tai lomakorvaus
    • Mahdollinen lomaraha 
    • Lakisääteiset työnantajamaksut
    • Työterveyshuolto
    • Sairauslomakulut
    • Tarvittaessa: Työntekijän majoituksen järjestäminen
    • Tarvittaessa: Viranomaisten rekisteröinnit

 

2. Asiakas valitsee tarjoamansa palkan

  • Asiakas ilmoittaa tilausvaiheessa palkkahaarukan ja voi tarkentaa palkkaa jokaiselle ehdokkaalle myöhemmin.

 

3. Laskutamme seuraavasti

  • Jokaiselta työtunnilta:
    • Asiakkaan määrittelemä palkka * kerroin
    • Työajantasauskorvaus (pekkanen) * kerroin

 

  • Jokaiselta lisätunnilta:
    • Vuorotyölisä * kerroin
    • Ylityölisä * kerroin
    • Muut lisät ja korvaukset * kerroin
    • Arkipyhät * kerroin

Useimmat henkilöstövuokrausyritykset valitsevat laskuttaa työtunnin kertoimella kerrottua tuntipalkkaa sen sijaan, että heillä olisi kiinteä tuntihinta. Tämä tehdään helpottamaan työntekijän siirtymistä asiakkaalle yksinkertaisella tavalla, jos asiakas niin haluaa. Antamalla asiakkaan päättää palkan ennen työntekijän vuokraamista yritys varmistaa, että työntekijällä on sama palkkataso kuin muilla yrityksessä. Näin asiakas voi ottaa työntekijän käyttöön ilman muutoksia työntekijän palkkaukseen.

Lakisääteiset työnantajamaksut sovelletaan työaikojen tasaamiseen (pekkanen), lisäksiin ja vapaapäiviin. Jos laskuttaisimme kiinteän hinnan, esimerkiksi ylitöiden kustannukset kasvaisivat huomattavasti enemmän meidän osaltamme verrattuna niihin, jotka vuokraavat työntekijän.

Arkipyhät laskutetaan erikseen, koska asiakas määrittää milloin vuoden aikana työntekijän tulisi työskennellä. Välttääksemme sen, että asiakas maksaa liikaa tai liian vähän riippuen siitä, milloin arkopyhät sattuvat, olemme päättäneet laskuttaa ne erikseen. Tällä tavoin asiakas maksaa todelliset kustannukset eikä keskiarvoa.

Jacek Kucharski

STH Steel
On hauskaa työskennellä Dobralla. Yhteistyö sujuu ongelmitta ja helposti. Työntekijöiden asiat hoidetaan ammattimaisesti ja nopeasti. Voin suositella Dobraa työnantajana lämpimästi.

Alexander Lassfolk

STH Steel
Dobran palvelu on henkilökohtaista, joten uuden henkilökunnan mukaantulo on erittäin sujuvaa. Työntekijät ovat työnsä osaavia ammaatilaisia, joten sekä viestintä että itse työn tekeminen sujuu hvyin. Jos tulkkia on tarvittu, se on hoitunut Dobra puolesta. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöstä!

Daria Kapusta

Dobra FINLAND
Löydämme oikean työntekijän oikeaan tehtävään. Olemme mukana aina rekrytointiprosessin alkamisesta työsopimuksen päättymiseen saakka. Tarjoamme työn alansa ammattilaisia, ja voimme luvata asiakkaillemme henkilöstövuokrausprosessin, joka on sujuva.

UKK

Asiakas voi irtisanoa sopimuksen ilman irtisanomisaikaa koeajan aikana. Koeaika on puolet sopimuksen kestosta, mutta enintään 6 kuukautta. Jos asiakas haluaa irtisanoa sopimuksen sen jälkeen, kun koeaika on päättynyt, sovelletaan kyseisen työehtosopimuksen ehtoja, tai
sitten odotetaan, kunnes määräaikainen sopimus päättyy.

Kyllä, työntekijän voidaan siirtää asiakasyritykselle ilmaiseksi 8 kuukauden kuluttua. Jos työntekijän ottaa haltuunsa ennen tätä aikaa, peritään rekrytointikustannus tarjouksen mukaisesti.

Asiakas voi itse valita, kuinka pitkiä sopimuksia he tekevät Dobran kanssa. Jos työntekijä tulee Suomesta, sopimusajasta voidaan neuvotella vapaasti, mutta jos työntekijä rekrytoidaan ulkomailta, yleensä meillä on vähintään 3 kuukauden sopimus. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sitoutuu, jos työntekijä ei täytä lupaustaan.

Henkilöstövuokrausyritys voi lomauttaa vakituisesti palkatun vuokratyöntekijän samoin perustein kuin muissa työsuhteissa, jos sille ei ole tarjota vaihtoehtoista työtä. Toistaiseksi palkattua vuokratyöntekijää voidaan periaatteessa lomauttaa, kun taas määräaikaisessa työsuhteessa olevaa vuokratyöntekijää ei yleensä voi lomauttaa.

Työntekijän ollessa vuokrattuna asiakkaan palveluksessa, henkilöstövuokrausyritys toimii työnantajana, vastaa palkanmaksuista ja ylläpitää työsopimuksia ja muuta vastaavaa. Mikäli asiakas myöhemmin päättää ottaa työntekijän omaksi työntekijäkseen, kaikki nämä vastuualueet siirtyvät asiakkaalle.

Suuri ero piilee työtehtävien vastuussa. Asiakas ja henkilöstövuokrausyritys jakavat vastuun työnantajavelvoitteiden täyttämisestä, mutta henkilöstövuokrausyritys huolehtii hallinnollisista työnantajavelvoitteista, kun taas käyttäjäyritys vastaa perehdytyksestä ja työympäristökysymyksistä. Vuokratun työntekijän tulisi olla samanarvoisessa asemassa kuin käyttäjäyrityksen omat työntekijät.