JRT Bygg sai toimialatuntemusta kirjanpitäjiltään

Kuka olet ja mitä yrityksesi tekee?

Olen Tommy Tupeli ja olen ollut mukana JRT Bygg yrityksen perustamisesta lähtien. Työskentelen
toimitusjohtajana ja vastaan myös myynnistä ja muista hallinnollisista tehtävistä. JRT bygg on, kuten
nimestä voi päätellä, rakennusyritys, joka on tähän asti työskennellyt paljon teollisuushalleissa ja
suurissa asuintaloissa. Meitä on nyt kuusi työntekijää, ja monet ovat olleet mukana alusta lähtien.
Yrityksessä on tapahtunut paljon muutoksia sen perustamisesta lähtien, ja kirjanpidon osalta kaikki
hoidetaan nyt sähköisesti.

Miten kirjanpito on muuttunut nykyään verrattuna aiempaan?

Kun olimme pienempi yritys, hoidimme kirjanpidon paperisesti, mutta nyt kaikki on sähköistä.
Jälkikäteen ajatellen olisi ollut hyvä ottaa käyttöön sähköinen kirjanpito aiemmin, vaikka se vaatiikin
resursseja oppiakseen kaiken, mutta pitkällä tähtäimellä aikaa säästyy. Tärkeintä on, että säästetty
aika kattaa ohjelman kustannukset. Minusta oli helppo oppia käyttämään sitä ohjelmaa, jota he
käyttävät.

Nykyään säästämme paljon aikaa käyttämällä sähköistä järjestelmää liiketoimintamme seurantaan.
Jotta sähköisestä kirjanpidosta saa eniten hyötyä, sinun täytyy ensin tietää, mitä tietoja haluat saada.
Sen jälkeen sinun täytyy selvittää, miten voit saada haluamasi tiedot. Tässä vaiheessa Dobra on ollut
avuksi ja selittänyt mahdollisuudet saada tietoja kirjanpitojärjestelmästä tarpeidemme mukaan.
Lopuksi tarvitset seurantaa, jotta voit nähdä, onko projekti mennyt suunnitellusti. Tässäkin Dobra on
ollut avuksi ja toiminut taloudellisena neuvonantajana selittäen numeroita meille. Jos haluat kysyä
kysymyksiä, on paljon nopeampaa ja helpompaa etsiä asioita sähköisestä järjestelmästä kuin pitää
kaikki kansioissa.

Miten suhtaudut kirjanpitäjän kanssa kommunikointiin?

Tähän asti kommunikointi on ollut erittäin hyvää. Kun esitämme oikeita kysymyksiä, olemme saaneet
niihin vastaukset. Jos emme ole saaneet vastausta heti, joku Dobran tiimistä on tarkistanut asian ja
ottanut meihin yhteyttä, kun heillä on vastaus. Dobra on myös omasta aloitteestaan ottanut yhteyttä,
kun he ovat huomanneet, että jokin asia näyttää menevän väärään suuntaan tai jos jotain
suositellaan muutettavaksi hyvissä ajoin, mikä on ollut erittäin arvostettavaa.

Pidän suorasta kommunikoinnista, jota Dobra osaa hyvin. Pidän myös siitä, että Dobra toimii
paikallisesti. Tarvittaessa he ottavat vastaan asiakaskäyntejä ja voivat myös tulla asiakkaan luokse, jos
asiakas niin haluaa. Joissakin tapauksissa olisi ollut hyödyllistä pitää säännöllisiä tapaamisia, mutta
olen kokenut, että tarpeen mukaan toimiminen on toiminut erittäin hyvin meidän osaltamme. Vaikka
Dobra on kasvava yritys, he ovat pystyneet säilyttämään henkilökohtaisen asiakaspalvelun korkealla
tasolla.

Dobra on auttanut meitä paljon alan erityiskysymyksissä. Rakennamme paljon kiinteistö- ja
asuntoyhtiömuodossa. Tällöin on paljon sääntöjä ja lakeja verotuksen osalta, joita meidän täytyy
seurata. Dobra on osannut antaa meille neuvoja siitä, miten toimia oikein ja lainmukaisesti, mutta
myös siitä, miten säästää eniten rahaa. Dobra on selvittänyt asioita verohallinnon kanssa tarvittaessa.
On erittäin kätevää ja helppoa, että kirjanpitäjä ja neuvonantaja ovat sama henkilö.

Kuinka helppoa oli siirtyä Dobran asiakkaaksi?

Ennen siirtymistä Dobraan käytimme samaa ohjelmaa, jota käytämme nyt, ja mielestäni siirtyminen
Dobraan oli erittäin helppoa. Annoin Dobraan kirjautumistiedot järjestelmäämme, ja he jatkoivat
siitä, mihin edelliset kirjanpitäjät jäivät. Toki siinä on hieman työtä, kun paljon tietoa on edellisen
kirjanpitäjän muistissa ja joitain asioita on kommunikoitu suullisesti, mutta tällaisia asioita voi
tapahtua sisäisesti monissa yrityksissä, kun yhteyshenkilöt vaihtuvat. Meillä on ollut sama
yhteyshenkilö Dobralla alusta asti, ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä siitä.

Tärkeintä kirjanpitäjän valinnassa on saada vastinetta rahoilleen. Palvelu on tärkein tekijä, kunhan
hinta on kohtuullinen. On vaikeaa saada hyvää palvelua halvimmalla hinnalla, mutta mielestäni
Dobralla on erittäin hyvä palvelu ja kohtuullinen hinta. Toki muualta voi saada halvempaa hintaa tai
hyvää palvelua, mutta Dobra on todella onnistunut yhdistämään nämä kaksi hyvin.

Mitä mieltä olette hinnoittelusta?

Dobran kanssa arvostamme sitä, että he tarjoavat kiinteän kustannuksen. Ymmärrämme, että
kustannukset voivat vaihdella työmäärän mukaan, mutta pidämme siitä, että meillä on kiinteä hinta
niin kauan kuin mahdollista ilman yllättäviä kustannuksia. Meillä on ollut kiinteä kustannus
toistaiseksi, ja jos jompikumpi osapuolista huomaa, että yritys on kasvanut niin, että hinnat eivät
enää ole kestäviä, olemme käyneet uuden keskustelun ja saaneet uuden kiinteän hinnan toistaiseksi.
Tällä tavoin tiedämme, mitä maksamme seuraavassa kuussa. En pidä siitä, että monet muut yritykset
laskuttavat ylimääräistä puhelinkeskusteluista yms.

Voin suositella Dobraa muille, ja olemme erittäin tyytyväisiä tähän asti!