Vem är du och vad gör ert företag?
Jag heter Magnus Björkskog och började jobba på AMADA Automation Europe, eller AAE, som
elmontör 1998. Efter det har jag arbetat med olika befattningar, längsta perioden som arbetsledare
i 15 år. Sedan oktober 2022 jobbar jag på HR-avdelningen med bland annat kompetensutveckling,
rekrytering och skolningar. Under min tid vid AAE har tillväxten stadigt ökat, både
omsättningsmässigt och i personalstyrka.
AAE är beläget i Bennäs, i Pedersöre i Finland, och är en del av den Japanska AMADA-koncernen.
Koncernen är en av världens största tillverkare av plåtbearbetningsmaskiner med fler än 100
företag över fem kontinenter och ca 9 000 anställda, varav ca 2 000 i Europa. AAE utvecklar och
tillverkar automationslösningar till koncernens plåtbearbetningsmaskiner och majoriteten av deras
produktion exporteras till Europa och Nordamerika. Företaget har ca 200 anställda och
värderingarna definieras som öppenhet, ansvar och engagemang. AAE:s ledningssystem är
certifierat och verksamhetspolicyn omfattar bl.a. leverans av automationslösningar av högsta
kvalitet, att minimera miljöavtrycket på ett hållbart sätt samt att förstå kundens behov, krav och
förväntningar. Arbetssäkerhet är också en central del av kvalitetsarbetet.
Hur har rekryteringsbehovet sett ut?
Vi har inte haft något stort rekryteringsproblem, men har under de senaste åren noterat att
mängden ansökande för vissa tjänster blivit färre. Speciellt utmanande är tillgången på svetsare
och el- och automationsmontörer i nejden, då många blir rekryterade redan under studietiden. De
som anställs hos oss stannar ofta länge. Detta gäller även unga personer, men studier och
militärtjänstgöring kan förstås sätta en ny riktning i livet.
Vi tog för en tid sedan hjälp av Dobra med rekryteringen av automationsmontörer och fick på
relativt kort tid erbjudande om ett flertal kandidater. Eftersom detta var ett nytt sätt för oss att
jobba drog beslutsprocessen aningen ut på tiden från vår sida, vilket i sin tur ledde till att ett par
kandidater hann ta emot andra jobb. I övrigt gick rekryteringen mycket smidigt. Det känns bra att vi
gjorde en grundlig utvärdering, fast det tog lite längre tid innan vi kom till skott. Vi fick en klar bild
av hur processen fungerar och vet att det kommer att gå smidigare i framtiden.
Varför valde ni att anlita ett bemanningsföretag?
Rekryteringsbehovet var stort och eftersom vi ser att konkurrensen är hårdnat kring vissa tjänster
ville vi skapa ett fungerande koncept också på längre sikt. Vi visste också sen tidigare att Dobra
lyckats rekrytera många svetsare, så det var en av orsakerna att vi valde dem.
Hur tycker ni det fungerat med inhyrda arbetaren?
Vi är mycket nöjda med vårt val. Inlärningen gick snabbt, han är duktig på sitt jobb och har
integrerats bra i gemenskapen. Vi är ett internationellt företag så kommunikationen på engelska
går förhållandevis smidigt, vilket förstås också underlättar med tanke på framtidens behov.
Hur har samarbetet fungerat med Dobra?
Jag har alltid fått svar på mina frågor och kommunikationen har fungerat utmärkt. När jag velat har
jag alltid kunnat kontakta en kontaktperson från Dobra, och de i sin tur har kontaktat oss när det
varit frågor kring semestrar mm. Det har varit mindre arbete med vissa hr frågor, visst har vi en del
saker vi behöver fundera på även för inhyrda men vi slipper många ansvars och lönefrågor som vi
funderar på kring egna anställda. Vi fick en bra början och ser att vi kommer använda Dobra i
framtiden för att rekrytera folk då vi själva inte hittar arbetare själva. Det har varit skönt att Dobra
har erbjudit helhetslösningar med boende, registreringar mm, så att vi får fokusera på vårt arbete,
vi har inte resurser för att börja sköta andra ärenden.
Har du råd att ge till andra företag?
Jag skulle rekommendera företag att prova på! Samarbetet med Dobra har varit en bra erfarenhet,
ett alternativ som fungerat bra och som vi har möjlighet att också använda mer i framtiden. Det är
ett bra sätt att få hjälp under tillfälliga toppar samt för kortare eller längre perioder.